undefined
Vereniging -> Vrijwilligers

Vrijwilligers

Vrijwilligers vormen het hart van de vereniging. En dat klinkt heel cliché: het is wél de realiteit. Als vrijwilliger zorg jij ervoor dat het evenement door kan gaan voor iedereen. Door je af en toe een evenement een paar uur in te zetten als opbouwer, toiletheld, nachtsecurity, houden we VA in de lucht. Bovendien krijg je ook een uniek kijkje in de opbouw van een evenement. Altijd al willen weten met hoeveel man je het pentagon kan opzetten? Wat er zo gezellig is aan de donderdagavondpentagondisco? Komt dat zien!
En wil je meer doen: heel graag! Als dank voor je inzet betaal je de crewprijs en regelen wij catering voor je.

undefined

Achter de schermen

Voordat de call 'tijd in' geroepen wordt, is er al een grote groep mensen aan het werk geweest. Het bestuur, de spelleiding en de monsterploeg zijn voorbeelden van vrijwilligers. Maar een succesvol evenement wordt gebouwd door alle vrijwilligers die voor en tijdens het evenement hun steentje bijdragen. Samen zorgen ze dat iedereen een goed weekend heeft.

Om een evenement in goede banen te leiden, hebben we enthousiaste mensen nodig voor de volgende taken. Elke taak is 1, 2 of 3 punten waard. Bij 3 punten (deeltaken) heb je recht op crewprijs, avondeten tijdens het evenement en krijg je als bedankje een gaaf T-shirt, met elk jaar een nieuw ontwerp!

Inladen
Vortex Adventures heeft een grote opslag vol decorstukken en kostuums, tenten en wapens. Om dit allemaal veilig en op tijd op het terrein te krijgen is mankracht nodig. Op de dinsdagavond voor het evenement komen we daarom samen in de opslag aan de Diemerbroek 46 in Papekop (nabij Woerden) voor een levensgroot tetrisspel om alles goed en veilig in de containers te zetten.
(2 punten)

Opbouwen
Al deze decorstukken en tenten moeten natuurlijk ook worden opgezet nadat ze op het terrein zijn aangekomen. Denk aan belangrijke decorstukken zoals het Pentagon (de rituele cirkel waar veel spelmomenten zich afspelen) en het Altaar der Goden, de vele gildetenten, maar ook de monstertent en de tent van de infobalie moeten een goed plekje krijgen op het terrein. Voor deze taak zoeken we mensen met doorzettingsvermogen, zodat we alles op tijd af krijgen en voldaan aan het evenement kunnen beginnen! Uiteraard nemen we voldoende pauzes tussendoor.

De opbouwdagen en -tijden zijn:
Donderdag: vanaf 10:00 tot ongeveer 22:00 (2 punten)
Vrijdag: vanaf 10:00 tot Tijd In (1 punt)
Je kan je voor 1 of meerdere dagen opgeven.

Parkeerwacht
Op vrijdag voor het evenement begint, moet er eerst een grote stroom auto's verwerkt worden. Veel deelnemers komen met auto's tot de nok toe gevuld met spullen aan om uit te laden en hun tent op te zetten. De parkeerwachters leiden dit alles in goede banen; ze zorgen er voor dat de weg vrij blijft, houden een oogje op de doorstroom en kijken er streng op toe dat niemand langer blijft dan de toegestane tijd om uit te laden.
(1 punt)

Infobalie
In de Infobalie wordt de administratieve kant van het evenement afgehandeld. Hier zitten vrijwilligers voor je klaar om je na aankomst te helpen met zowel IC als OC vragen. Zij verwerken de aanmeldingen van aangekomen deelnemers, nemen betalingen in ontvangst en geven de enveloppen met character cards, eventuele andere kaartjes en mana uit. Ook kunnen deelnemers hier terecht voor speltechnische vragen, al stellen we het op prijs als ze daar een rustig moment voor uitkiezen! Tijdens het evenement zelf is de infobalie op gezette tijden open.
Inschrijven voor diensten in de infobalie kan alleen als dat vooraf is overlegd met de coördinator (Frank).

Toilethelden
We noemen ze met recht helden, de vrijwilligers die tijdens het evenement er voor zorgen dat iedereen gebruik kan maken van schoon sanitair. Voor deze meest dankbare taak draai je 3 keer per evenement een dienst waarin je de toiletten en douches schoonmaakt. Op vrijdag voordat het spel begint ontmoet je je coördinator Anne, die (de laatste wijzigingen in) het rooster met je doorneemt. Verwacht blije gezichten als je bezig bent!
(3 punten)

Nachtsecurity
's Avonds nadat het spel is afgelopen kan het erg gezellig worden. De nachtsecurity zijn de mensen die er op toe zien dat iedereen veilig van elkaar's gezelschap kan genieten. Zij offeren een gedeelte van hun nachtrust op om er voor te zorgen dat onder andere kampvuren niet onbeheerd achter worden gelaten en men in hun enthousiasme niet te luid wordt op het slaapterrein. Rustig en beheerst zien zijn er op toe dat alle andere deelnemers lekker kunnen feesten en/of slapen!
Vrijwilligers die voor het eerst komen helpen als nachtsecurity vormen een team met een ervaren vrijwilliger om samen rondjes te lopen. Je krijgt van te voren van je coördinator Jorik te horen op welke momenten je dienst hebt.
(3 punten)

Afbouw
Na een fantastisch evenement is iedereen moe, maar moeten die vijf grote stenen, vele tenten en andere decorstukken natuurlijk ook weer ingepakt worden. Door middel van het afbouwspel worden de meeste dingen met vereende krachten van de deelnemers afgebouwd, maar alsnog hebben we enthousiaste doorzetters nodig om alles weer goed in de containers te zetten en de laatste klusjes af te maken.

Tijdens de Moots zijn de afbouwdagen en -tijden:
Zondag: vanaf Tijd Uit tot ongeveer 22:00 (1 punt)
Maandag: vanaf 10:00 tot we klaar zijn (2 punten)

Tijdens de Summoning zijn de afbouwdagen en -tijden:
Maandag: vanaf Tijd Uit tot ongeveer 22:00 (1 punt)
Dinsdag: vanaf 10:00 tot we klaar zijn (2 punten)

Uitladen
Het allerlaatste klusje voor we moe maar voldaan kunnen terugkijken op het evenement is alles terugzetten in de opslag aan de Diemerbroek 46 te Papekop (nabij Woerden). Alle karren en pallets moeten weer terug de schuur in worden gereden en als we de tenten nat hebben in moeten pakken moeten deze ook te drogen worden gehangen. Vele handen maken licht werk, dus hoe meer mensen komen helpen, hoe eerder we klaar zijn.
Uitladen na een Moots is op maandagavond.
Uitladen na een Summoning is op dinsdagavond.
(2 punten)


Er zijn ook nog minder ‘zichtbare’ vrijwilligers, maar zij zijn niet minder belangrijk voor ons. Zij repareren en maken kleding, er worden websites gebouwd, t-shirts ontworpen, tijdens promoties op evenementen staan zij iedereen te woord en niet in het minste: de mensen die spontaan eens een handje toesteken. 
Er kan wel gezegd worden dat vrijwilligers de drijvende kracht zijn achter de vereniging. Voor alle vrijwilligers willen wij als vereniging dan ook goede zorg dragen en hen ontzettend bedanken voor hun inzet.

Als vrijwilliger bij VA behoor je tot een groep mensen die het hart voor de vereniging volop uitdragen. Naast het feit dat het een leuke manier is om meer mensen in de vereniging te leren kennen en het immer gezellig is, hebben we je gewoon nodig! Mocht je meer vragen hebben over vrijwilligen, dan kan je altijd Marlies, de HRM mailen op het volgende adres: vortexhrm@gmail.com, of de vrijwilligerscoördinator, Anne, op: vrijwilligersvortex@gmail.com. Als je specifieke vragen hebt hoe het er tijdens de opbouw of afbouw aan toe gaat dan kan je mailen naar onze FLM, op: vortexflm@gmail.com.

Opgeven als vrijwilliger

Jezelf aanmelden als vrijwilliger kan via het volgende formulier. Naast een leuke ervaring met een gezellige ploeg, zijn er nog meer voordelen aan vrijwilliger worden voor de vereniging.  Als je aanmeldt voor in totaal 3 deeltaken betaal je crewprijs voor het evenement in plaats van de reguliere prijs. Je bent als opbouwer vanaf de woensdag voor het evenement al welkom en er wordt eten voor je geregeld tijdens je vrijwilligersdagen en tijdens het evenement.

Vrijwilligen is niet vrijblijvend. Geen zorgen, we zijn geen slavendrijvers! Wat we van jou verwachten is een actieve houding en dat je aanwezig bent op de dagen/diensten waar je je voor opgegeven hebt.

Let op, sinds 2016 gelden voor monsters/figuranten andere regels. Monsters betalen een verminderde crewprijs, maar krijgen niet langer eten tijdens het evenement.

Mensen die full-time infobaliediensten draaien en verder niet deelnemen aan het evenement hoeven niets betalen. Dit gebeurt alleen in overleg.


undefined