Meedoen -> Spelen

Spelen op VA

We laten de keuze wie of wat je wilt spelen aan jou. Wel geven we je een aantal tips en hebben we grenzen gesteld aan wat je kan spelen.

Bedenk voor je een personage verzint dat hij even krachtig is als alle andere beginnende spelers. Bovendien kan je alleen gebruik maken van de skills die in het regelboekje staan omschreven. Een machtige krijger is in het begin even snel uitgeschakeld als een verkouden boer. Hou er rekening mee dat je personage niet veel getalenteerder is dan jij bent. Magie is wellicht een skill die je kiezen, als je een nar gaat spelen is echt kunnen jongleren wel een pluspunt!

undefined
Omdat de Vortex alle denkbare werelden met elkaar verbind is het mogelijk om elk denkbaar personage te spelen. De enige grens die wij hieraan stellen is dat we een “High Fantasy” setting nastreven. We stellen de grens qua technologische vooruitgang rond de verlichting: buskruit, boekdrukkunst en alles wat daarna is uitgevonden is uit den boze.

Iedereen bedenkt zijn personage op een andere manier, alleen of met een groep, met een korte samenvatting, of een compleet boekwerk. Zorg alleen dat je het allemaal kan onthouden!

undefinedundefined
 

Bedenk je personage

Naam. Je personage heeft een naam. Van 3 adelijke titels tot een totemdier of een enkele lettergreep. Gebruik je naam om je personage kracht bij te zetten: een boer heet Derek, een exotische krijger Al’Nadir.

Ras. De Vortex wordt grotendeels bevolkt door mensen. Elk denkbaar ras is mogelijk, maar zorg dat het iets bijdraagt aan je personage en past bij je bouw. Bovennatuurlijke wezens zoals demonen of ondoden kan je niet beginnen te spelen, daar zijn namelijk speciale (spel) regels aan verbonden.

Karakter. VA kent geen klassen of beroepen waaruit je moet kiezen. Veel belangrijker is je karakter: daarmee beslis je welke keuzes maakt en waarom. Ben je behulpzaam, arrogant, trouw of laf? Sta je vooraan bij elke missie of wacht je het juiste moment af? Een soldaat die voor dood achtergelaten is op een slagveld zal hogeren in rang wellicht niet meer vertrouwen, maar een soldaat die leeft dankzij de opoffering van een kameraad zal zich ook nobel gaan gedragen.

Voorkomen: Niemand weet meteen wat je verhaal is maar toch kan je al veel doen om mensen te laten zien wat voor iemand je speelt. Een kostuum helpt hier heel erg aan mee. Een bloem aan je schild komt heel anders over dan een afgehakte hand. Naast je kostuum dragen je houding, manier van praten en kleine of grote bijzonderheden bij aan je personage. Stotteren, altijd gebogen staan, niemand in de ogen kijken of niet tegen het woord “cirkel” kunnen zorgen voor een rijker personage.

Levensdoel. Moet je jezelf aan je stam bewijzen of ben je op zoek naar vergeving voor je misdaden? Een levensdoel is niet alleen een mooi startpunt voor je achtergrond verhaal, maar ook een goede aanleiding om met anderen in contact te komen tijdens het spel. Probeer een doel te vinden dat je spel leuker maakt: een krijger die droomt van een vredig leven is realistisch maar vrij saai, tenzij je hem een reden geeft om toch op een gevaarlijke plek als de Vortex te blijven.

Geloof. In een wereld waar de Goden grote invloed hebben hangt bijna iedereen een geloof aan. De meest in het spel voorkomende goden staan hier beschreven en veel van onze verhalen gaan ook over deze negen goden. We raden je als nieuwe speler aan om op het evenement zelf uit te zoeken welke god het best bij jouw karakter past. Het staat je natuurlijk vrij een andere god te verzinnen maar je zult wellicht een deel van ons spel missen.

Element. De facties op de Vortex zijn ingedeeld per element. Je kan je personage een voorkeur geven voor een element, of binnen het spel uitzoeken wat het beste bij jou past. Hier lees je meer over de facties.

Skills. We zetten dit punt bewust als laatste: als je een idee hebt wie je wilt gaan spelen, is het veel makkelijker om vaardigheden uit te kiezen. Hieronder vind je alle documenten die je nodig hebt om je vaardigheden vorm te geven. Als tip geven we je mee dat je niet in één keer alle 15 punten uit hoeft te geven. Als je nog niet zeker weet welke kant je op wil, kun je punten overhouden die je kunt gebruiken om in het spel vaardigheden mee te leren Tenslotte:  als je moeite hebt een personage te verzinnen, of je twijfelt of je wel neer kan zetten wat je bedacht hebt: begin liever te eenvoudig dan te uitgebreid. Een simpele soldaat op zoek glorie kan alle kanten op, terwijl “Ish’nar de blinde Ork-jager” in het spel meer muren heeft om tegenaan te lopen.


undefined
undefined